سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با 9 تکنیک سئو (SEO) که دیگر جواب نمیدهد، آشنا شوید



سال 2015 هستیم و مسئله‌ی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو (SEO)، حالا سخت‌تر از گذشته شده است. با عرضه‌ی بروزرسانی‌ها و به کارگیری الگوریتم‌های جدید پاندا و پنگوئن شرکت گوگل در سال گذشته، روش بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده و شاید دیگر روش‌هایی که همیشه از آنها استفاده می‌کردید و یا هم‌اکنون استفاده می‌کنید، مفید نباشند.

اینجاست که وب‌مسترها باید بدانند که از چه تاکتیک‌هایی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود باید استفاده کنند تا بهترین نتیجه را کسب کنند. در ادامه، قصد داریم به 9 تکنیک اساسی سئو که دیگر نمی‌توانند همانند گذشته عمل کنند، اشاره کنیم.

1. به وجود آوردن لینک‌های بیشتر برای بالاتر رفتن رتبه

در گذشته، هر چه قدر تعداد لینک‌های درون یک مطلب بدون توجه به اینکه وب‌سایت مقصد چگونه از نظر SEO بهینه شده، افزایش پیدا می‌کرد، رابطه‌ای مستقیم با افزایش رنک وب‌سایت میشد. در حال حاضر نیز ساخت لینک یا اصطلاحا “لینک بیلدینگ”، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای افزایش رتبه سایت به حساب می‌آید و جزء 5 موضوع مهم برای بهینه‌سازی سایت به حساب می‌آید. اما باید توجه داشت که از این پس باید این کار را با روشی کاملا متفاوت انجام دهید.

از زمانی که الگورتیم Penguin 2.0 از می سال 2013 مورد استفاده قرار گرفته، تقریبا تمامی این موارد تغییر پیدا کرده‌اند. حالا مهم این نیست که تعداد لینک‌های شما در یک مطلب افزایش پیدا کند، بلکه مهم، این است که شما بتوانید از لینک‌های معتبر استفاده کنید. در واقع حالا دیگر کمیت مهم نیست و باید به کیفیت نیز توجه کافی داشت.

2. نوشتن کلمات کلیدی برای بهتر دیده شدن مطلب

در گذشته کاربران همواره از کلمات کلیدی به شکل قابل توجهی در مطلب خود استفاده کرده و عین آن کلمه کلید و یا عبارت را دائما تکرار می‌کردند. اما بر اساس الگوریتم جدید LSI گوگل که از فوریه 2004 برای اولین‌ بار مورد استفاده قرار گرفت، مفهوم عبارت، بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفت و گوگل نیز در بروزرسانی‌های جدید برای این الگوریتم، مانور بیشتری روی آن داد. با این روش ثبت کردن مطالب و لینک‌ها در پایگاه داده موتور جستجو، الگوریتم LSI با توجه به معنای کلی عبارت و در کنار هم قرار دادن کلمات مترادف، اهمیت متون نوشته را مشخص می‌کرد.

حالا دیگر نیاز نیست همچون گذشته عین عبارت مورد نظر خود را در متن و به دفعات بیاورید. تنها کافیست از آن کلمه و عبارت‌های مترادف آن استفاده کنید که موتور جستجو گوگل خود هدف شما از متن نوشته شده را تشخیص دهد.

3. متمرکز شدن بر روی محتوا و لینک‌ها

در حدود 5 سال پیش، SEO به معنای به کارگیری لینک بیشتر، کدنویسی درست وب‌سایت و محتوای مناسب بود و این روزها، بسیاری از وب‌سایت‌ها به خاطر همین موضوع و داشتن پیشینه‌ای قوی، در این زمینه بسیار موفق بوده‌اند. در این زمان نیز بسیاری از افراد تلاش دارند تا با اضافه کردن تعداد لینک‌ها و افزایش بیشتر آنها، رتبه وب‌سایت خود را بالاتر ببرند اما واقعا در این زمینه نمی‌توانند موفق باشند.

اما بهتر است نگاهی متفاوت به سایت خود داشته باشید و بدانید که هر چه وب‌سایت شما در صفحه‌های اجتماعی حضور پررنگ‌تری داشته باشد، تعداد بازدیدکنندگان آن افزایش پیدا می‌کند. زمانی که کاربران بیشتری از سایت شما بازدید می‌کنند، ترافیک سایت بالا رفته و بک‌لینک‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. در واقع استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش ترافیک سایت می‌باشد.

4. ساخت صفحات متعدد برای افزایش بازدید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند با بیشتر شدن تعداد پست‌ها و مطالب وب‌سایتشان، بازدید بالاتر می‌رود اما این موضوع حقیقت ندارد و بیش از اینکه بخواهید بر روی کمیت مطالب خود تمرکز کنید، باید بر روی کیفیت آنها تمرکز داشته باشید. اگر کیفیت مطالب نوشته شده پایین باشد، تعداد کاربران شما روز به روز کمتر شده و در نتیجه، صفحات بالایی که تولید کرده‌اید، بدون استفاده خواهند ماند.

از فوریه‌ی 2011 که گوگل الگوریتم “پاندا – Panda” را بروز کرده، نتایج آن بهتر از قبل شده و هر روز نیز با تلاش‌های فراوان مهندسین گوگل، این الگوریتم فوق‌العاده می‌تواند به سادگی هر چه تمام‌تر، مطالبی که محتوای خوبی ندارند را از مطالبی که محتوای با کیفیتی دارند، جدا کرده و حتی در صورت ادامه‌دار شدن این موضوع، شما را جریمه کند!

5. افزایش رتبه برای بیشتر شدن آمار بازدید

این مورد نیز یکی از شایع‌ترین اشتباهاتی است که بسیاری از وب‌مسترها بدان توجه ندارند. رتبه بالاتر یک سایت، نتیجه‌ی بازدید بیشتر آن نیست، البته این موضوع نیز درست است که اگر رتبه شما بالاتر باشد، افراد بیشتری از مطالب شما بازدید می‌کنند. این موضوع دو دلیل اصلی دارد:

    شما از کلمات کلیدی مناسبی برای افزایش رتبه وب‌سایت خود استفاده نمی‌کنید. در واقع کلمات کلیدی که شما در متن خود به کار می‌برید، ارتباطی با وب‌سایت شما نداشته و حتی شاید با متنی که نوشته‌اید نیز چندان در ارتباط نباشد.
    توضیحات متا وب‌سایت شما (Meta Description در خود قالب)، چندان با مطالب وب‌سایت شما سازگاری نداشته باشد.

برای اینکه مشکلات شما در زمینه‌ی به کارگیری کلمات کلیدی به حداقل خود برسد، پیشنهاد می‌کنیم از سرویس Google Adword استفاده کنید. در واقع به کمک این سرویس، مدیران وب‌سایت‌ها قادر خواهند بود از کلمات کلیدی احتمالی که کاربران آنها را جستجو می‌کنند، باخبر گردند.

6. ساخت صفحه‌ای مجزا برای مهمانان برای بهبود وضعیت سئو

پیش از به کارگیری نسخه‌ی دوم از الگوریتم Penguin 2.0 در سال 2013، کاربران افدام به نوشتن مطالب بسیار در هر زمینه‌ای داشتند و هیچ اهمیتی برای اینکه کیفیت مطالب آنها بالا هست یا نه قائل نبودند. همچنین مطالب آنها فقط نوشته میشد و هیچ توجهی به خوانندگان آن وجود نداشت. افرادی که این کار را انجام می‌دادند، تنها به دنبال یک چیز بودند، افزایش تعداد بک‌لینک‌ها.

برای درست کردن صفحه‌ای مجزا برای مهمانان، نیاز است که مطالب شما در کمترین تعداد ممکن و با بالاترین کیفیت نوشته شود تا هم کاربران به سادگی از آنها نگذشته و هم تلاش با زمینه فعالیت وب‌سایت شما آشنا گردند.

7. استفاده از کلمات کلیدی در “برچسب عنوان – Title Tag” برای افزایش رتبه سایت

به کارگیری صحیح کلمات کلیدی، این امکان را به کاربران می‌دهد تا هر اندازه که می‌خواهند از کلمات کلیدی مختلف در وب‌سایت خود استفاده کرده و طیف وسیعی از کلمات اصلی را پوشش دهند. باز هم مثل همیشه، وب‌مسترها با تکیه بر روی کلمات کلیدی، هیچ توجهی به محتوای متن خود نداشته و تنها تلاش داشتند که کلمات کلیدی را در متن خود افزایش دهند. در این مورد، آقای Matt Cutts از مدیران گوگل به وب‌مسترها هشدار داده بود که این کار ادامه نداده و به خود متن توجه داشته باشند، اما هیچ کدام از وب‌مسترها به این موضوع توجهی نداشتند تا اینکه الگوریتم جدید Panda همانند یک کابوس به سراغ این دسته از افراد آمد و با بروزرسانی‌های هر ساله‌ی خود، سایت‌هایی که به کیفیت مطالب توجه بیشتری داشتند را غربال نمود.

ورود کردن به بازی با کلمات کلیدی، یکی از موارد بسیار خطرناک و سخت برای هر فردیست چرا که الگوریتم‌های گوگل روز به روز در حال پیشرفته شده بوده و می‌تواند رتبه وب‌سایت شما را در سریع‌ترین زمان ممکن پایین بکشد.

8. تلف نمودن زمان برای قرار دادن تصاویر متعدد در پست

برای مدت زمان طولانی، استفاده نکردن از عکس در مطالب مختلف، مشکلی برای رتبه سایت‌ها به وجود نمی‌آورد و خود تگ‌های alt که در متن وجود داشت، می‌توانست تا حد زیادی به رتبه سایت شما کمک کند. اما بسیاری از وب‌مسترها به صورت افراطی و با قرار دادن تعداد بسیار زیاد تصاویر، به دنبال افزایش رتبه وب‌سایت خود هستند.

موضوعی وجود دارد که بسیاری از افراد از آن بی‌ اطلاع هستند و آن، این است که موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر مختلف در متن را شناسایی کنند اما این امکان برای آنها وجود دارد که تگ alt تصاویر را شناسایی کنند. پس اگر می‌خواهید از تصاویر بیشتری در متن خود استفاده کنید، حتما سعی کنید برچسب alt را نیز در آنها قرار دهید و بدانید با انجام ندادن این کار، یک شانس بسیار بزرگ را برای به دست آوردن بازدید و ترافیک بیشتر برای سایت خود را از دست داده‌اید.

9. ثبت آدرس سایت در دایرکتوری‌های متعدد برای افزایش بک‌لینک‌ها

از آوریل 2012 که گوگل برای اولین‌بار، الگوریتم قدرتمند پاندا را بروز نمود، سعی کرد از لینک‌های بی‌مفهوم و دایرکتوری‌های ضعیف که بیشتر نقش اسپمر را دارند، جلوگیری کند. این موضوع مهم است که خود وب‌مسترها از افزایش تعداد لینک‌های بی‌ربط در متن خود جلوگیری نموده و متوجه آخرین جزئیات بروزرسانی‌های گوگل برای الگوریتم‌های خود باشند. استفاده از دایرکتوری‌های غیر طبیعی می‌تواند واقعا نتیجه‌ی معکوسی را برای شما به همراه داشته باشد، پس اگر از افرادی هستید که دائما آدرس سایت خود را در دایرکتوری‌های غیرطبیعی و ناشناس ثبت می‌کنند، همین حالا این کار را کنار بگذارید.

اگر شما نیز از کاربرانی هستید که هنوز از این روش‌های بی‌فایده در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند، همین حالا استراتژی خود را تغییر داده و به دنبال انتشار مطالبی با کیفیت برای کاربران خود باشید.