سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش تصویری و قدمبهقدم نصب کارت گرافیک بر روی مادربرد



کارت‌های گرافیک مجتمع (IGP) که بر روی پردازنده‌ها قرار دارند برای تماشای فیلم، وب‌گردی و انجام کارهای ساده فوق‌العاده هستند. اما اگر قصد داشته باشید یکی از بازی‌های جدید را تجربه کنید، نیاز به یک کارت گرافیک مجزا دارید که پس از خرید، باید آن را بر روی یکی از شکاف‌های موجود بر روی مادربورد نصب نمایید. البته انجام این کار بی‌نهایت آسان است و در این آموزش، سعی داریم به صورت تصویری و قدم‌به‌قدم، روش نصب کارت گرافیک بر روی مادربورد را توضیح دهیم.

قبل از از شروع

اولین قدم این است که تمامی اتصالات به سیستم خود را قطع نمایید. ابتدا دکمه‌ی پاور را از پشت کیس زده و آن را خاموش کنید و پس از آن، سیم پاور را نیز از کیس جدا نمایید. سعی کنید همیشه سیم پاور را جدا نمایید چرا که در این صورت، دیگر نیازی به استفاده از دستکش و یا کفش‌های مخصوص نبوده و حتی نیازی به ایستادن روی سطحی چوبی ندارید.

INSTALLING A NEW PC GRAPHICS CARD IS EASIER THAN YOU THINK 2

حالا باید مطمئن شوید تمامی قطعه‌ها با سیسنم شما سازگاری دارند. توجه کنید مادربورد شما با کارت گرافیک خریداری شده، سازگاری کامل را داشته باشد. البته شاید این موضوع در این روزها چندان یک مشکل به حساب نیاید اما اگر سیستمی قدیمی دارید (با طول عمر بالای 5 سال)، احتمالا شکاف PCI-Express را بر روی مادربورد خود نداشته باشید و به جای آن، شاهد شکاف AGP باشید. اگر اینطور است، بدشانسی آورده‌اید چرا که کارت‌های گرافیک جدید، همه بر روی شکاف PCI-E قرار می‌گیرند.

نصب کارت بر روی مادربورد

اگر یک محافظ فلزی در بخش پشتی کیس و درست روبه‌روی شکاف PCI-E قرار دارد، سعی کنید آن را جدا نمایید تا در ادامه‌ی کار مشکلی نداشته باشید. البته پیچ‌های بسته شده را نیز باز کنید ولی آنها را دور نندازید چرا که در ادامه، به آنها نیاز داریم. توجه داشته باشید که بسیاری از کارت‌های گرافیک جدید به قدری ضخیم هستند که بخواهند به اندازه‌ی دو شکاف، جا اشغال نمایند، پس شاید مجبور باشید یکی دیگر از محافظ‌های فلزی را از پشت کیس جدا نمایید.

خب حالا وقت نصب کارت رسیده. اکنون باید با دقت تمام، کارت گرافیک را با شکاف روی مادربورد، روی یک خط قرار داده و با دقت، آنها را جفت هم نمایید. وقتی که مطمئن شدید که به درستی کارت را روی مادربورد نگه داشته‌اید، قسمت بالایی آن را با کمی فشار به داخل مادربورد فشار دهید تا جا بیفتد.

INSTALLING A NEW PC GRAPHICS CARD IS EASIER THAN YOU THINK 5

در این مرحله، کمی دقت نیاز است چرا که وارد کردن کارت به داخل شکاف مادربورد، نیازمند کمی نیرو است و احتمالا اگر آن را به صورتی صحیح روی مادربورد قرار نداده و اجزای آن را با کارت گرافیک هماهنگ نکرده‌اید، احتمال آسیب دیدن کارت شما وجود خواهد داشت. پس از اینکه به صورت کامل کارت را وارد شکاف مادربورد کردید، قسمت پیچ‌های کارت گرافیک به صورت کامل روی قسمت فلزی و پشتی کیس قرار می‌گیرد. فراموش نکنید، زمانی که کارت را در داخل شکاف فشار می‌دهید، یک صدای “تق” مانند شنیده می‌شود که نشان می‌دهد کارت جا افتاده است. پس اگر مراحل را به درستی انجام داده‌اید، نیازی نیست از صداهایی که می‌شونید بترسید!

حالا باید کارت گرافیک را با پیچ‌هایی که از قبل داشتید، بر روی کیس ببنیدید تا اگر کیس تکان خورد و یا افتاد، کارت گرافیک از جای خود در نیاید و خسارتی وارد نشود.

INSTALLING A NEW PC GRAPHICS CARD IS EASIER THAN YOU THINK 6

بسیاری از کارت‌های گرافیک نیاز به برق بیشتری از سوی مادربورد دارند. اگر در مورد کارت شما نیز چنین چیزی وجود دارد، باید یک کابل 6-پین و یا 8-پین (بسته به کارت گرافیک شما دارد) را به آن وصل نمایید. این کابل به صورت جداگانه همراه کارت گرافیک و یا مادربورد، در اختیارتان قرار نخواهد گرفت پس زمان خود را بیهوده صرف گشتن جعبه‌های قطعات خود نکنید. این کابل، به پاور شما متصل شده که ممکن است قبلا از آن، برای کارت گرافیک قبلی خود استفاده کرده باشید و یا حتی اگر قبلا کارت گرافیک نداشته‌اید و از گرافیک‌های مجتمع بهره می‌برده‌اید، تا کنون از آن هیچ استفاده‌ای نکرده باشید.

به دنبال کابل مورد نظر از سوی پاور باشید و کابلی را که به کارت گرافیک شما می‌خورد و اندازه‌ای برابر را دارد، درون کارت گرافیک قرار دهید. شاید این کابل یک گیره هم داشته باشد که بسته به مدل پاور و شرکت سازنده‌ دارد، پس به گیره‌ی آن نیز دقت کنید و سعی کنید تا کابل را به درستی جا بزنید.

INSTALLING A NEW PC GRAPHICS CARD IS EASIER THAN YOU THINK 7

کار تمام است

زمانی که کارت گرافیک را به درستی روی مادربورد قرار دادید، وقت آن رسیده که در کیس را بسته، سیم پاور را وصل کرده و سیستم خود را روشن کنید. شاید سیستم شما روشن شود اما صفحه‌ی مانیتور سیاه باشد. اگر چنین بود، فراموش کرده‌اید که کابل مانیتور را به کارت گرافیک وصل نمایید! پس نترسید و سیستم را خاموش کنید و این کار را انجام دهید.

توجه کنید که اگر مانیتورتان قدیمی باشد، شاید پورتی برای کابل آن در کارت‌های گرافیک جدید وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از مانیتورهای قدیمی، کابل VGA دارند و کارت‌های گرافیک قدرتمند و جدید نیز معمولا پورت‌های DVI، HDMI و … دارند. خب جای نگرانی نیست و باید یکی از این تبدیل‌های DVI به VGA را با قیمت 5 هزار تومان و یا بیشتر، خریداری کنید.

INSTALLING A NEW PC GRAPHICS CARD IS EASIER THAN YOU THINK 8

پس از بوت شدن و وارد شدن به محیط ویندوز، حالا نیاز دارید که درایور (راه‌انداز) مخصوص کارت خود را که داخل CD همراه کارت گرافیک است، نصب نمایید. راه دومی نیز وجود دارد و آن، این است که وارد وب‌سایت Nvidia و یا AMD شده (بسته به مدل کارت گرافیک خود) و از ابزارهای موجود، آخرین نسخه از درایور کارت گرافیک را متناسب با سیستم‌عامل خود، دانلود نمایید. پس از نصب درایور، کامپیوتر خود را مجددا راه‌اندازی کرده و از انجام بازی‌ها لذت ببرید!