سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه درایورهای صوتی ویندوز 7 و 8 را آپدیت کنیم؟



ویندوز از نرم افزاری به نام درایور استفاده می‌کند تا بتواند میان سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر ارتباط برقرار کند. این درایور ممکن است دچار مشکلاتی شود یا این که توسط سازنده‌ی سخت افزار به روز رسانی شود. در مواردی هم ممکن است ویندوز شما از یک درایور خاصی پشتیبانی نکند و نتوانید به سخت افزار مورد نظر دسترسی داشته باشید.

درایور‌های صوتی نیز وضعیتی مشابه دارند. این درایور‌ها هم معمولا بعد از مدتی نیاز به آپدیت داشته و باید به روز رسانی شوند. در این جا قصد داریم راه‌های مختلفی را برای آپدیت درایور صوتی ویندوز 7 و 8 به شما توضیح دهیم. با تک نیوز همراه باشید.

آپدیت درایور‌های صوتی به وسیله‌ی آپدیت ویندوز

یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانید درایور‌های خود را آپدیت کنید استفاده از آپدیت ویندوز می‌باشد. ممکن است شما فکر کنید که این بخش فقط آپدیت‌های مایکروسافت را برای ویندوز شامل می‌شود اما جالب است بدانید بسیاری از برنامه نویسان از این طریق به روز رسانی خود را به کاربران خود ارائه می‌دهند. این روش در واقع راه مایکروسافت برای آسان‌تر کردن راه کاربران می‌باشد.

چگونه درایور‌های صوتی ویندوز 7 و 8 را آپدیت کنیم؟

شما با رفتن به کنترل پنل و کلیک بر روی ویندوز آپدیت، به راحتی می‌توانید ویندوز خود به همراه درایور‌های آن را به روز رسانی نمایید. البته ممکن است تمامی درایور‌ها از این طریق پیدا نشده به همین دلیل است که ما راه‌های دیگری نیز برای شما در نظر گرفته‌ایم.

شما می‌توانید با رفتن به گزینه‌ی  Change settings تنظیمات به روز رسانی ویندوز را تغییر دهید. برای مثال در این بخش می‌توانید با کلیک بر روی Automatic Updates ویندوز خود را به صورت اتوماتیک آپدیت نمایید یا با دادن زمان خاصی به ویندوز دستور آپدیت کردن خود را بدهید.

استفاده از نرم افزار سازنده‌ی کارت صدا

با توجه به سیستم و مادربوردی که در اختیار دارید، احتمالا به شما یک دیسکی هم شامل آپدیت‌های درایو داده شده است. برای مثال سیستم‌های کمپانی دل همگی دارای یک سی دی هستند که به روز رسانی درایور‌ها را در خود گنجانده‌اند. همین حالا می‌توانید به کارتون کارت صدای خود رفته و در آن‌جا به دنبال یک دیسک باشید. در دیسک قرار داده شده احتمالا درایور صوتی در آن‌جا قرار گرفته است.

چگونه درایور‌های صوتی ویندوز 7 و 8 را آپدیت کنیم؟

ممکن است شما این روش را بهترین روش ممکن بدانید. اما این روش هم معایب خود را دارد. برای مثال معمولا نرم افزار‌های جداگانه‌ای نیز علاوه بر کارت صدا بر روی ویندوز شما از این طریق نصب می‌شوند یا از این بدتر، ممکن است درایور قدیمی نصب گردیده و باعث مشکلاتی در نرم افزار صوتی شما شود. ممکن است نرم افزار موجود در دیسک به اینترنت وصل شده و خود را به روز رسانی کند اما احتمال این مورد نیز کم است. به همین دلیل است که به روز رسانی از طریق اینترنت بهترین راه آپدیت درایور‌های صوتی ویندوز می‌باشد.

درایور صوتی ویندوز را به صورت دستی دانلود کنید

شاید از شنیدن کلمه‌ی دستی ترسیده باشید اما نیازی به نگرانی نیست چرا که این کار هم بسیار آسان می‌باشد. کافیست به وب سایت سازنده‌ی کارت صدای خود سر زده و در آن‌جا مدل کارت صدای خود را وارد نمایید و به راحتی گزینه‌ی دانلود برای شما به نمایش در می‌آید.

اگر شما نام و مدل سازنده‌ی کارت صدای خود را نمی‌دانید کافیست به بخش device manager رفته و سپس گزینه‌ی Sound, video and game controllers را انتخاب کنید. بعد از آن نام و مدل کارت صدای شما به نمایش در می‌آید.

چگونه درایور‌های صوتی ویندوز 7 و 8 را آپدیت کنیم؟

معمولا بعد از دانلود آپدیت از سایت مربوطه، باید کارت صدای شما به راحتی آپدیت شود. اما اگر این اتفاق نیفتاد کافیست به همان بخش Device Manager رفته و گزینه‌ی Sound, video and game controllers را انتخاب کنید. سپس بر روی کارت صدای خود راست کلیک کرده و گزینه‌ی Update Driver را انتخاب کنید. سپس از طریق بخش Browse my computer for driver software آدرس پوشه‌ای که فایل دانلودی در آن قرار دارد را بدهید تا ویندوز به صورت اتوماتیک کارت صدای شما را به روز رسانی کند.

 

معمولا کارت‌های صدا نیازی به به روز رسانی ندارند و اگر مشکلی با کارت صدای خود نظیر نداشتن صدا و … برخوردید این اقدامات را انجام دهید. توجه داشته باشید که کارت‌های گرافیک یکی از ضروری‌ترین کارت‌هایی هستند که معمولا هر از چند وقت یک بار به آپدیت نیاز دارند. شما می‌توانید از روش‌های بالا برای به روز رسانی هر نوع درایوری اقدام نمایید.


معرفی حافظههای جدید HBM: آیا دوران حافظههای GDDR5 به پایان رسیده



چندین سال است که کارت‌های گرافیک با حافظه‌های GDDR5 در حال تولید است و توانسته به بسیاری از نیازهای کاربران پاسخ دهد. این حافظه‌ها با ویژگی‌‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی که دارند، پس از استفاده از حافظه‌های DDR3، یک انقلاب در صنعت تکنولوژی به حساب می‌آیند و قدرتمندترین کارت‌های گرافیک نیز از این نوع حافظه‌های استفاده می‌کنند.

اما به تازگی کمپانی AMD در ساخت پرچم‌داران خود یعنی R9 Fury و R9 Fury X از نسل جدید حافظه‌های HBM (یا High Bandwich Memory) به معنی “حافظه‌های با پهنای باند بالا” استفاده کرده است و سبب شده تا پهنای باند کارت‌های گرافیک این شرکت به طرز شگفت‌آوری افزایش پیدا کند. در این مقاله قصد داریم تفاوت عملکرد حافظه‌های HBM و GDDR5 را بررسی کرده و ببینیم که آیا واقعا نیازی به این حافظه‌های می‌باشد؟ بپیشنهاد می‌کنم رای آشنایی بیشتر با قسمت‌های مختلف کارت گرافیک و آشنایی بیشتر با مفهوم “پهانی باند”، مقاله‌ی قبلی ما در مورد “اورکلاک کارت گرافیگ” را مطالعه نمایید.

محدودیت‌ حافظه‌های فعلی

تولید قطعات کامپیوتری جدیدتر و قدرتمندتر کار سختی نیست و با صرف زمان و هزینه، می‌توان سخت‌افزاری قدرتمند را تولید کرد. البته این کار نیازمند زمان زیادیست و در کنار قدرت قطعات که سازندگان به دنبال افزایش آن هستند، مسائل دیگری همچون ایرادات، عدم سازگاری کامل، دستورها و توابع درایورهای نرم‌افزاری، گلوگاه‌ها و … از مشکلات دیگری هستند که سبب شده مهندسین شرکت‌های مختلف همه‌روزه درگیر آنها باشند. محدودیت‌ حافظه‌های فعلی نیز یکی از همین گلوگاه‌ها است که افراد زیادی به دنبال رفع آن هستند.

این گلوگاه‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از نوآوری‌های مختلفی که می‌تواند وجود داشته باشد اما شاهد آنها نیستیم، شود. در برخی از تست‌ها انتظار می‌رود که یک پردازنده‌ی 16-هسته‌ای بتواند بسیاری از مشکلات محدودیت و گلوگاه را برطرف سازد اما چنین نیست و باز هم شاهد این موراد هستیم. در یک کامپیوتر، تاخیر زمانی کمتر، نیازمند پهانی باند بالاتر است و یکی از دلایل اصلی کمپانی‌های مختلف برای افزایش پهنای باند کارت‌های گرافیک خود، همین موضوع می‌باشد.

high bandwich memory vs gddr5

اصلی‌ترین محدودیت‌ حافظه‌های GDDR5، پهانی باند این نوع حافظه‌ها می‌باشد که سبب می‌شود سرعت انتقال داده‌ها میان بخش‌های مختلف کاهش پیدا نماید. در واقع، موضوع اصلی این است که چیپ به کار رفته چگونه و تا چه اندازه‌ای با پردازشگر اصلی (GPU) در ارتباط بوده و می‌تواند اطلاعات را منتقل نماید. برای افزایش تماس چیپ و GPU، ما مجبور هستیم تا تعداد چیپ‌ها را افزایش دهیم که خب این موضوع، اصلا راه حل مناسبی برای افزایش پهنای باند نیست چرا که باعث بزرگتر شدن کارت شده و در عین حال، نیاز به سیم‌هایی بلندتر برای اتصال و برق‌رسانی می‌باشد. همچنین این موضوع نیازمند برق بیشتری است.

با اینکه با چنین روشی و البته موارد دیگر می‌تواند قدرت و پهنای باند کارت گرافیک‌های فعلی را افزایش داد، باید به هزینه‌ی بیشتر آن که به صرفه نخواهد بود نیز توجه نمود. همچنین در این شرایط، میزان بهره‌وری کارت گرافیک نیز کاهش پیدا می‌کند چرا که علی‌رغم برق بسیار بیشتری که کارت بدان نیاز پیدا می‌کند، عملکرد کارت گرافیک تا آن حد افزایش پیدا نخواهد کرد.

همین موضوع افزایش مصرف برق، دلیل اصلی تولید بسیاری از منبع‌های تغذیه با ظرفیت بسیار بالا است تا کاربران بتوانند از کارت‌های گرافیکی همچون TITAN-X با حافظه‌ی GDDR5 استفاده نمایند. حالا که دنیای تکنولوژی به سوی کوچک و کوچک‌تر شدن پیش می‌رود، خنک کردن این وسیله‌ها در کنار افزایش قدرت پردازشی آنها کار واقعا مشکلی می‌باشد. پس برای تولید این کارت‌های گرافیک، باید یا سیم‌های بلندتر، برق بیشتر، هزینه‌ی بیشتر و فضای بیشتر و به کار گرفتن سیستم خنک‌کنندگی بیشتری را برای کارت‌هایی با حافظه‌ی GDDR5 در نظر بگیریم و یا اینکه عملکرد و توان پردازشی کارت گرافیک را کاهش دهیم.

hbm design

اما حافظه‌های HBM (یا High Bandwich Memory) چیست؟

HBM نوع جدید از حافظه‌هایی است که برای اولین بار شرکت AMD در کارت‌های جدید خود با معماری FIJI استفاده کرده و در این حافظه‌ها، سعی کرده تا رم‌ها و یا حافظه‌های مختلف را بر روی یکدیگر قرار داده و به جای اینکه عرض چیپ را افزایش دهد، ارتفاع را بیشتر می‌کند. این موضوع می‌تواند سبب ارتباطات بیشتر چیپست با پردازشگر اصلی شود و در کنار افزایش پهانی باند، نیازی به ارتباطات بیشتر برق نباشد.

این در حالیست که در حافظه‌ی GDDR5، خود پردازشگر (GPU) را بر روی قالب سیلیکون قرار داده و اطراف آن را به وسیله‌های چیپ‌ها احاطه می‌نماید. اما در حافظه‌های HBM، این موضوع کاملا متفاوت است و قطعه‌ی سیلیکونی در قسمت میانی قرار گرفته، و در چهار طرف از آن، چیپ‌های خارج از تراشه بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و علاوه بر آن نیز، اصطلاحا یک سیلیکون منطقی (Logic Silicon Die) در آن بخش‌ها وجود دارد که می‌تواند سرعت ارتباطات را میان سیلیکون اصلی و حافظه‌ی خارجی بهبود بخشد.

این شکل قرارگیری چیپ‌ها در اطراف سیلیکون اصلی، می‌تواند باعث کمتر شدن مصرف برق، تاخیر زمانی، دمای تولید شده و افت و خیزهای برق‌رسانی گردد. در واقع تمام صحبت حافظه‌های HBM پیرامون بهره‌وری و افزایش عملکرد کارت در کنار کاهش هزینه‌ها و نیازهای اضافی می‌باشد. همچنین تعداد بالای چیپ‌های خارج از تراشه اطراف سیلیکون اصلی، سبب خواهند شد تا پهنای باند کارت گرافیک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

به عنوان مثال، یک چیپ GDDR5 از یک حافظه با باس 32-بیتی و با پهانی باند 7Gbps پشتیبانی خواهد کرد در حالی که چیپ‌ها و یا حافظه‌ی HBM، می‌توانند از حافظه‌ای با باس 1024-بیت و پهانی باند 124Gbps پشتیبانی نمایند!

با توجه به صحبت‌های یکی از مدیران ارشد شرکت AMD، آقای Joe Macri، بهره‌وری در حافظه‌های HBM نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال یک حافظه‌ی HBM می‌تواند به وسیله‌ی هر واقت برق، پهانی باندی معادل با 35Gbps را در اختیارمان قرار دهد در حالی که توان حافظه‌های GDDR5، تنها یک سوم این میزان یعنی 10.5Gbps است. البته این تنها برای گیمرها حائز اهمیت نیست بلکه چنین پهنای باندی می‌تواند قابلیت اورکلاک‌ کارت‌های تولید شده را نیز تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

hbm-stacks

اما واقعا به چنین حافظه‌هایی نیاز است؟

احتمالا نه، حداقل در زمان فعلی. در حال حاضر، شاید یکی از اصلی‌ترین قطعاتی که یک گیمر بخواهد آن را برای قدرت بیشتر سیستم خود ارتقاء دهد، حافظه‌ی اصلی رم باشد. شاید هنوز نیازی به پهنای باند بسیار بالای حافظه‌های HBM وجود نداشته باشد.

در کنار یک پردازنده‌ی قدرتمند، کارت گرافیک و حافظه‌ی اصلی رم، مهم‌ترین قطعاتی هستند که می‌توانند برای افزایش سرعت و عملکرد سیستم به کمک کاربران بیایند. شاید خالی کردن فضای اضافی رم هم بتواند تا اندازه‌ی قابل توجهی، عملکرد رم‌ها را افزایش دهد. همانطور که می‌دانید، برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن‌های بالاتر به پهنای باند بیشتری نیاز است. زمانی که کاربران حجم حافظه‌ی رم سیستم خود را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند، پهنای باند فوق‌العاده بالایی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که می‌تواند تا حد نسبتا زیادی، نیاز به حافظه‌ی HBM را کاهش دهد.

البته معنای این موضوع، این نیست که تنها گیمرها می‌توانند از پهانی باند بالاتر استفاده کنند و High Bandwich Memory، هیچ کارایی برای سایر افراد ندارد. نه اینگونه نیست، باید بدانید افرادی که شغل آنها، ویرایش ویدئوها و تصاویر مختلف می‌باشد می‌توانند تا حد زیادی از این پهانی باند بالا که حافظه‌ی HBM در اختیار آنها قرار می‌دهد، استفاده نمایند. از آنجایی که استفاده از نسل اول حافظه‌های HBM، نیازی به تغییر مادربورد ندارد و از آنه می‌توان بر روی شکاف‌های توسعه‌ی PCI-E استفاده کرد، شاید ارتقاء کارت گرافیک و خرید یکی از کارت‌های جدید AMD، بتواند تفاوت آن را با یکی از کارت‌های قدرتمند بازار با حافظه‌ی GDDR5، بهتر مشخص کند.

اما واقعا این مورد برای بسیاری از افراد عادی، موضوع مهمی نیست و شاید فعلا نیازی به آنها نباشد. در حال حاضر، مهم‌ترین موضوعی که کمپانی‌های مختلف در حال رقابت بر سر آن هستند، افزایش کارایی و قدرت کارت‌های گرافیک با طراحی مدارها و معماری‌های مختلف برای پرچم‌داران خود می‌باشد. اگر سری به تست‌های رسمی که از سوی AMD منتشر شده بزنید، کارت R9 Fury X با داشتن حافظه‌ی HBM، در مقابل کارت گرافیک Nvidia GTX 980ti، آنطور که تصور کنید عمل نکرده است. البته اینجا قصد مقایسه این کارت‌ها را با یکدیگر نداریم و تنها خواستیم به اهمیت معماری کارت‌های گرافیک اشاره‌ای داشته باشیم. در آینده نزدیک، قصد مقایسه‌ی این دو کارت را با یکدیگر داریم که پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه مطالعه‌ی آن را زا دست ندهید.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کمپانی AMD از حافظه‌ی HBM در کارت جدید خود استفاده کرده، به کارگیری تلویزیون‌ها و مانیتورهایی با وضوح تصویر 4K و 8K برای انجام بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد. وضوح تصویر بالاتر، نیازمند پهانی باند بیشتر است و اینجا، درست زمانیست که حافظه‌های جدید HBM می‌توانند کارت‌های گرافیک GDDR5 را مغلوب خود کنند. البته این بدان معنا نیست که باید زمان خداحافظی با حافظه‌ی GDDR5 رسیده، اما شاید در آینده نیز شاهد به کارگیری این نوع از حافظه‌ها توسط انویدیا نیز باشیم.

با تک‌نیوز و مقایسه‌ی AMD R9 Fury X و Nvidia GTX 980ti در روزهای آینده همراه باشید.


چه تفاوتی میان هاردهای مکانیکی (HDD) و هاردهای جامد (SSD) وجود د



هاردهای مکانیکی یا Hard Disk Drive که به اختصار HDD شناخته می‌شوند، از منابع بسیار قدیمی ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که شاید بسیاری از شما آنها را از کودکی خود به یاد داشته باشید، هاردهایی که در ظرفیت‌های مختلف 20 گیگی یا 40 گیگی عرضه میشدند و حالا شاهد عرضه‌ی نسخه‌های 4 ترابایتی و بیشتر از آنها هستیم.

این هاردها با داشتن تکنولوژی خاص خود، می‌تواند به سازندگان اجازه دهد تا ظرفیت آن را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند و در این سال‌ها نیز شاهد هر چه بیشتر شدن ظرفیت این هاردها بوده‌ایم. از طرفی سرعت این هاردها نیز در طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده که این موضوع مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته. اما محدودیت‌های زیادی در مورد سرعت این هاردها وجود دارد که شاید همین موضوع باعث شده باشد مهندسین به تولید هاردهای جامد یا Solid State Drive که به اختصار SSD نام دارند، روی بیاورند. مهمترین ویژگی این هاردهای جامد، سرعت فوق‌العاده بالای آنها در مقایسه با هاردهای جامد می‌باشد که همین موضوع، باعث جلب توجه بسیاری از سازندگان به این هاردها شده است.

اما به خاطر مکانیزم کاملا متفاوتی که در هاردهای جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد، موضوع ظرفیت این هاردها مسئله‌ایست که سازندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هر چند پیشرفت تکنولوژی به گونه‌ای بوده که سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد افزایش ظرفیت این هاردها زا 60 یا 64 گیگابایت به 1 ترابایت نیز باشیم که مورد آخر، ماه گذشته رخ داده و مدت زمان زیادی از معرفی هاردهای جامد 1 ترابایتی نمی‌گذرد.

حالا مسائل بسیاری در مورد سرعت، قیمت، ظرفیت، پایداری و … میان هاردهای جامد و هاردهای مکانیکی وجود دارد که قصد داریم طی این مقاله، آنها را در چند بخش اصلی با یکدیگر مقایسه کنیم و در نهایت به شما بگوییم که هنگام خرید هارد، کدام یک از این هاردها می‌تواند برای شما مفیدتر و کاراتر باشد.

Speed, Form Factor, and Durability

سرعت، شکل کارخانه‌ای و دوام

در HDDها، یک صفحه‌ی مغناطیسی وجود دارد که اطلاعات بر روی بخش‌های مختلف آن ذخیره شده و یک پلاتر چرخشی به اطلاعات آن دسترسی پیدا می‌نماید. برای اینکه یک فایل آماده‌ی عمل خواندن (Read) و یا نوشتن (Write) شود، پلاتر موجود در این هاردها باید به صورت چرخشی در سطح این صفحه‌ی مغناطیسی چرخیده و به بخش‌های مختلف دسترسی پیدا کند تا بتواند اطلاعات را انتقال دهد. همچنین این امکان برای این هاردها وجود دارد که کاربران بتوانند به صورت همزمان، اطلاعات مختلف را در بخش‌های مختلف ارسال نمایند که این موضوع باعث می‌شود شاهد افت سرعت انجام عمل انتقال فایل در این هاردها باشیم.

اما در SSDها و یا هاردهای جامد موضوع کاملا متفاوت است. در این هاردها اطلاعات در بخش‌هایی با نام Cell یا سلول ذخیره می‌گردند و دیگر خبری از صفحه‌ی معناطیسی و پلاتر چرخشی نیست. همین موضوع باعث می‌شود تا اطلاعت گاه و بیگاه میان سلول‌ها انتقال پیدا نماید و به همین دلیل، انجام همزمان انتقال فایل‌ها در بخش‌های مختلف، موضوعی نیست که بخواهد بر روی سرعت انتقال اطلاعات تاثیر بگذارد. در واقع عملکرد این سلول‌ها برای همین منظور و به همین شکل طراحی شده و مهندسین از این موضوع کاملا آگاهی دارند. همین موضوع سبب می‌شود تا سرعت هاردهای جامد بسیار بیشتر از HDD ها شود.

اما موضوعی که در این میان بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت، موضوع Fragmentation یا تکه‌تکه شدن اطلاعات است. هاردهای جامد برای انتقال اطلاعات، الکترون‌ها را به سوی یک دروازه می‌فرستند و همین موضوع باعث می‌شود تا هارد جامد مستهلک شده و در طول زمان، از عملکرد آن کاسته شود. اما به خاطر وجود صفحه‌های مغناطیسی در هاردهای مکانیکی، موضوع تکه‌تکه شدن اطلاعات وجود ندارد و در طول زمان نیز عملکرد این هاردها همانند هاردهای جامد تغییر نمی‌کند. در واقع این موضوع، دلیل اصلی خرید یک هارد جامد جدید توسط بسیاری از کاربران است چرا که در طول زمان، عملکرد هارد جامد تحت تاثیر قرار گرفته و به اصطلاح کهنه می‌شود.

البته نباید هرگز تصور کنید که طول عمر HDDها بیشتر از SSDها است چرا که طبق تحقیقات انجام شده، دوام هاردهای جامد بیشتر ازهاردهای مکانیکی  می‌باشد. دلیل این موضوع نیز فعالیت‌های مکانیکی پلاتر و سایر بخش‌ها در هاردهای مکانیکی می‌باشد. مهندسین معتقدند که موضوع کاهش عملکرد در این هاردها نیز وجود دارد و علاوه بر آن، حتی این هاردها می‌تواند خسارت‌های فیزیکی وارد نماید. تصور کنید که یک از یک هاردهای مکانیکی در لپتاپ خود استفاده می‌کنید و بخش‌های مکانیکی آن در حال انجام وظیفه در آن هستند. تکان دادن لپتاپ و حمل آن می‌تواند در شرایطی باعث به هم خوردن بخش‌های داخلی این هاردها شده و آنها را از بین ببرد و حتی در برخی از شرایط به سایر قطعات دیگر نیز صدمه وارد نماید.

در مورد ابعاد نیز شاید چندان مهم به نظر نرسد اما هاردهای مکانیکی در اندازه‌های 2.5 و 3.5-اینچی تولید می‌شوند اما هاردهای جامد در اندازه‌ی 2.5-اینچی تولید شده و باید به هنگام خرید، به اینکه کیس شما توانایی قرار دادن این هارد را در خود دارد یا نه، توجه نمایید.

Pricing

مقایسه‌ی قیمت‌ها

همانطور که اشاره کردیم، هاردهای جامد با سرعتی بسیار بیشتر از هاردهای مکانیکی، قیمتی بسیار بالاتر از آنها دارند. از طرفی ظرفیت آنها نیز بسیار محدود است و شاید هیچ وقت نتوانید ظرفیتی را که با استفاده از HDDها به دست می‌آورید را با هاردهای جامد تجربه کنید. در حال حاضر کاربران قادر خواهند بود تا یک هارد 8 ترابایتی را با قیمتی معقول خریداری کنند در حالی که برای خرید یک هارد جامد و به دست آوردن چنین ظرفیتی، اول اینکه هنوز این هاردها با این ظرفیت تولید نشده‌اند و دوم اینکه قیمت آنها نیز مقرون به صرفه نمی‌باشد. در واقع، هاردهای جامد با ظرفیت 120 تا 500 گیگابایت که در بازار به وفور یافت می‌شوند، قیمت مناسب و قابل توجیحی دارند و می‌توانند انتخابی مناسب باشند.

البته مهمترین موضوع در خرید و انتخاب هارد، بودجه‌ی افراد می‌باشد. درست است که کاربران با خرید هارد جامد می‌توانند از سرعت، امنیت و قدرت بالاتری برخوردار شوند اما نباید فراموش کرد که قیمت بالای این هاردها سبب شده تا خرید آن تنها به افرادی که پول بیشتری برای خرید سیستم دارند، از آن استفاده نمایند. همیشه کاربران برای ذخیره کردن اطلاعات خود به هاردهایی با ظرفیت بالا نیاز دارند و ممکن است در آن اطلاعاتی همچون ویدئو، عکس، موسیقی و یا اسناد و مدارک مختلی را ذخیره کنند. اینجاست که اهمیت هاردهای مکانیکی مشخص می‌شود و می‌بینیم که شاید خرید یکی از این هاردها به هر کسی پیشنهاد شود.

Hybrid Drives and External Use

درایوهای هیبریدی و استفاده‌ی خارجی

بدون شک تکنولوژی به کار رفته در هاردهای جامد برای هر کسی جذاب است اما قیمت این هاردها واقعا بالاست و همین موضوع سبب شده تا مهندسین از درایوهای هیبریدی استفاده نماید. در واقع درایوهای هیبریدی، ترکیبی از هاردهای مکانیکی و جامد هستند که البته مکانیزم آنها کاملا متفاوت از هاردهای جامد است و تنها بخشی از تکنولوژی به کار رفته در هاردهای جامد را می‌توانیم در درایوهای هیبریدی نیز ببینیم.

این هاردهای جامد هیبریدی که به اختصار SSHD نیز نام دارند، هارد مکانیکی با ظرفیت 1 یا 2 ترابایتی هستند که در کنار خود یک حافظه‌ی کش اضافی از نوع SSD NAND که در هاردهای جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد، داشته و می‌تواند با تشخیص اینکه کدام یک اطلاعات شما بیشتر مورد استفاده است، سرعت خواندن اطلاعات را در خود افزایش دهد. در واقع هیچ اطلاعاتی در این بخش از هارد که شاید حجم آن در هاردهای 1 ترابایتی به چند مگابایت بیشتر نیز نرسد، ذخیره نمی‌گردد و وظیفه‌ی این بخش تنها تسریع در سرعت خوانده شدن اطلاعات می‌باشد.

امکان استفاده از چندین هارد جامد هیبریدی به صورت همزمان نیز وجود دارد و کاربران می‌توانند با پرداخت مقداری پول معقول، به راحتی از فضای بسیار بالای این هاردها استفاده نمایند. اما اگر قصد خرید هارد جامد را دارید، گزینه‌های دیگری پیش روی شما قرار دارد که می‌تواند در آینده به شما کمک کند. به عنوان مثال کاربران می‌توانند برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود از هاردهای اکسترنال و یا خارجی که به کمک کابل USB به کامپیوتر متصل می‌شوند، استفاده نمایند و بدین‌گونه توانایی حمل اطلاعات خود را به هر جایی داشته باشند.

امیدوارم طی این مقاله توانسته باشیم تفاوت‌های اصلی و بنیادین را میان هاردهای جامد و هاردهای مکانیکی برای شما توضیح دهیم.


با 9 تکنیک سئو (SEO) که دیگر جواب نمیدهد، آشنا شوید



سال 2015 هستیم و مسئله‌ی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو (SEO)، حالا سخت‌تر از گذشته شده است. با عرضه‌ی بروزرسانی‌ها و به کارگیری الگوریتم‌های جدید پاندا و پنگوئن شرکت گوگل در سال گذشته، روش بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده و شاید دیگر روش‌هایی که همیشه از آنها استفاده می‌کردید و یا هم‌اکنون استفاده می‌کنید، مفید نباشند.

اینجاست که وب‌مسترها باید بدانند که از چه تاکتیک‌هایی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود باید استفاده کنند تا بهترین نتیجه را کسب کنند. در ادامه، قصد داریم به 9 تکنیک اساسی سئو که دیگر نمی‌توانند همانند گذشته عمل کنند، اشاره کنیم.

1. به وجود آوردن لینک‌های بیشتر برای بالاتر رفتن رتبه

در گذشته، هر چه قدر تعداد لینک‌های درون یک مطلب بدون توجه به اینکه وب‌سایت مقصد چگونه از نظر SEO بهینه شده، افزایش پیدا می‌کرد، رابطه‌ای مستقیم با افزایش رنک وب‌سایت میشد. در حال حاضر نیز ساخت لینک یا اصطلاحا “لینک بیلدینگ”، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای افزایش رتبه سایت به حساب می‌آید و جزء 5 موضوع مهم برای بهینه‌سازی سایت به حساب می‌آید. اما باید توجه داشت که از این پس باید این کار را با روشی کاملا متفاوت انجام دهید.

از زمانی که الگورتیم Penguin 2.0 از می سال 2013 مورد استفاده قرار گرفته، تقریبا تمامی این موارد تغییر پیدا کرده‌اند. حالا مهم این نیست که تعداد لینک‌های شما در یک مطلب افزایش پیدا کند، بلکه مهم، این است که شما بتوانید از لینک‌های معتبر استفاده کنید. در واقع حالا دیگر کمیت مهم نیست و باید به کیفیت نیز توجه کافی داشت.

2. نوشتن کلمات کلیدی برای بهتر دیده شدن مطلب

در گذشته کاربران همواره از کلمات کلیدی به شکل قابل توجهی در مطلب خود استفاده کرده و عین آن کلمه کلید و یا عبارت را دائما تکرار می‌کردند. اما بر اساس الگوریتم جدید LSI گوگل که از فوریه 2004 برای اولین‌ بار مورد استفاده قرار گرفت، مفهوم عبارت، بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفت و گوگل نیز در بروزرسانی‌های جدید برای این الگوریتم، مانور بیشتری روی آن داد. با این روش ثبت کردن مطالب و لینک‌ها در پایگاه داده موتور جستجو، الگوریتم LSI با توجه به معنای کلی عبارت و در کنار هم قرار دادن کلمات مترادف، اهمیت متون نوشته را مشخص می‌کرد.

حالا دیگر نیاز نیست همچون گذشته عین عبارت مورد نظر خود را در متن و به دفعات بیاورید. تنها کافیست از آن کلمه و عبارت‌های مترادف آن استفاده کنید که موتور جستجو گوگل خود هدف شما از متن نوشته شده را تشخیص دهد.

3. متمرکز شدن بر روی محتوا و لینک‌ها

در حدود 5 سال پیش، SEO به معنای به کارگیری لینک بیشتر، کدنویسی درست وب‌سایت و محتوای مناسب بود و این روزها، بسیاری از وب‌سایت‌ها به خاطر همین موضوع و داشتن پیشینه‌ای قوی، در این زمینه بسیار موفق بوده‌اند. در این زمان نیز بسیاری از افراد تلاش دارند تا با اضافه کردن تعداد لینک‌ها و افزایش بیشتر آنها، رتبه وب‌سایت خود را بالاتر ببرند اما واقعا در این زمینه نمی‌توانند موفق باشند.

اما بهتر است نگاهی متفاوت به سایت خود داشته باشید و بدانید که هر چه وب‌سایت شما در صفحه‌های اجتماعی حضور پررنگ‌تری داشته باشد، تعداد بازدیدکنندگان آن افزایش پیدا می‌کند. زمانی که کاربران بیشتری از سایت شما بازدید می‌کنند، ترافیک سایت بالا رفته و بک‌لینک‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. در واقع استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش ترافیک سایت می‌باشد.

4. ساخت صفحات متعدد برای افزایش بازدید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند با بیشتر شدن تعداد پست‌ها و مطالب وب‌سایتشان، بازدید بالاتر می‌رود اما این موضوع حقیقت ندارد و بیش از اینکه بخواهید بر روی کمیت مطالب خود تمرکز کنید، باید بر روی کیفیت آنها تمرکز داشته باشید. اگر کیفیت مطالب نوشته شده پایین باشد، تعداد کاربران شما روز به روز کمتر شده و در نتیجه، صفحات بالایی که تولید کرده‌اید، بدون استفاده خواهند ماند.

از فوریه‌ی 2011 که گوگل الگوریتم “پاندا – Panda” را بروز کرده، نتایج آن بهتر از قبل شده و هر روز نیز با تلاش‌های فراوان مهندسین گوگل، این الگوریتم فوق‌العاده می‌تواند به سادگی هر چه تمام‌تر، مطالبی که محتوای خوبی ندارند را از مطالبی که محتوای با کیفیتی دارند، جدا کرده و حتی در صورت ادامه‌دار شدن این موضوع، شما را جریمه کند!

5. افزایش رتبه برای بیشتر شدن آمار بازدید

این مورد نیز یکی از شایع‌ترین اشتباهاتی است که بسیاری از وب‌مسترها بدان توجه ندارند. رتبه بالاتر یک سایت، نتیجه‌ی بازدید بیشتر آن نیست، البته این موضوع نیز درست است که اگر رتبه شما بالاتر باشد، افراد بیشتری از مطالب شما بازدید می‌کنند. این موضوع دو دلیل اصلی دارد:

    شما از کلمات کلیدی مناسبی برای افزایش رتبه وب‌سایت خود استفاده نمی‌کنید. در واقع کلمات کلیدی که شما در متن خود به کار می‌برید، ارتباطی با وب‌سایت شما نداشته و حتی شاید با متنی که نوشته‌اید نیز چندان در ارتباط نباشد.
    توضیحات متا وب‌سایت شما (Meta Description در خود قالب)، چندان با مطالب وب‌سایت شما سازگاری نداشته باشد.

برای اینکه مشکلات شما در زمینه‌ی به کارگیری کلمات کلیدی به حداقل خود برسد، پیشنهاد می‌کنیم از سرویس Google Adword استفاده کنید. در واقع به کمک این سرویس، مدیران وب‌سایت‌ها قادر خواهند بود از کلمات کلیدی احتمالی که کاربران آنها را جستجو می‌کنند، باخبر گردند.

6. ساخت صفحه‌ای مجزا برای مهمانان برای بهبود وضعیت سئو

پیش از به کارگیری نسخه‌ی دوم از الگوریتم Penguin 2.0 در سال 2013، کاربران افدام به نوشتن مطالب بسیار در هر زمینه‌ای داشتند و هیچ اهمیتی برای اینکه کیفیت مطالب آنها بالا هست یا نه قائل نبودند. همچنین مطالب آنها فقط نوشته میشد و هیچ توجهی به خوانندگان آن وجود نداشت. افرادی که این کار را انجام می‌دادند، تنها به دنبال یک چیز بودند، افزایش تعداد بک‌لینک‌ها.

برای درست کردن صفحه‌ای مجزا برای مهمانان، نیاز است که مطالب شما در کمترین تعداد ممکن و با بالاترین کیفیت نوشته شود تا هم کاربران به سادگی از آنها نگذشته و هم تلاش با زمینه فعالیت وب‌سایت شما آشنا گردند.

7. استفاده از کلمات کلیدی در “برچسب عنوان – Title Tag” برای افزایش رتبه سایت

به کارگیری صحیح کلمات کلیدی، این امکان را به کاربران می‌دهد تا هر اندازه که می‌خواهند از کلمات کلیدی مختلف در وب‌سایت خود استفاده کرده و طیف وسیعی از کلمات اصلی را پوشش دهند. باز هم مثل همیشه، وب‌مسترها با تکیه بر روی کلمات کلیدی، هیچ توجهی به محتوای متن خود نداشته و تنها تلاش داشتند که کلمات کلیدی را در متن خود افزایش دهند. در این مورد، آقای Matt Cutts از مدیران گوگل به وب‌مسترها هشدار داده بود که این کار ادامه نداده و به خود متن توجه داشته باشند، اما هیچ کدام از وب‌مسترها به این موضوع توجهی نداشتند تا اینکه الگوریتم جدید Panda همانند یک کابوس به سراغ این دسته از افراد آمد و با بروزرسانی‌های هر ساله‌ی خود، سایت‌هایی که به کیفیت مطالب توجه بیشتری داشتند را غربال نمود.

ورود کردن به بازی با کلمات کلیدی، یکی از موارد بسیار خطرناک و سخت برای هر فردیست چرا که الگوریتم‌های گوگل روز به روز در حال پیشرفته شده بوده و می‌تواند رتبه وب‌سایت شما را در سریع‌ترین زمان ممکن پایین بکشد.

8. تلف نمودن زمان برای قرار دادن تصاویر متعدد در پست

برای مدت زمان طولانی، استفاده نکردن از عکس در مطالب مختلف، مشکلی برای رتبه سایت‌ها به وجود نمی‌آورد و خود تگ‌های alt که در متن وجود داشت، می‌توانست تا حد زیادی به رتبه سایت شما کمک کند. اما بسیاری از وب‌مسترها به صورت افراطی و با قرار دادن تعداد بسیار زیاد تصاویر، به دنبال افزایش رتبه وب‌سایت خود هستند.

موضوعی وجود دارد که بسیاری از افراد از آن بی‌ اطلاع هستند و آن، این است که موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر مختلف در متن را شناسایی کنند اما این امکان برای آنها وجود دارد که تگ alt تصاویر را شناسایی کنند. پس اگر می‌خواهید از تصاویر بیشتری در متن خود استفاده کنید، حتما سعی کنید برچسب alt را نیز در آنها قرار دهید و بدانید با انجام ندادن این کار، یک شانس بسیار بزرگ را برای به دست آوردن بازدید و ترافیک بیشتر برای سایت خود را از دست داده‌اید.

9. ثبت آدرس سایت در دایرکتوری‌های متعدد برای افزایش بک‌لینک‌ها

از آوریل 2012 که گوگل برای اولین‌بار، الگوریتم قدرتمند پاندا را بروز نمود، سعی کرد از لینک‌های بی‌مفهوم و دایرکتوری‌های ضعیف که بیشتر نقش اسپمر را دارند، جلوگیری کند. این موضوع مهم است که خود وب‌مسترها از افزایش تعداد لینک‌های بی‌ربط در متن خود جلوگیری نموده و متوجه آخرین جزئیات بروزرسانی‌های گوگل برای الگوریتم‌های خود باشند. استفاده از دایرکتوری‌های غیر طبیعی می‌تواند واقعا نتیجه‌ی معکوسی را برای شما به همراه داشته باشد، پس اگر از افرادی هستید که دائما آدرس سایت خود را در دایرکتوری‌های غیرطبیعی و ناشناس ثبت می‌کنند، همین حالا این کار را کنار بگذارید.

اگر شما نیز از کاربرانی هستید که هنوز از این روش‌های بی‌فایده در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند، همین حالا استراتژی خود را تغییر داده و به دنبال انتشار مطالبی با کیفیت برای کاربران خود باشید.


آموزش فعال کردن System Restore در ویندوز 10


کاربران نسخه‌ی خانگی ویندوز هیچ راهی را برای جلوگیری از آپدیت شدن ویندوز 10 ندارند بنابراین مایکروسافت در هر زمانی که تمایل داشته باشد می‌تواند به روز رسانی جدیدی را برای این نسخه از ویندوز منتشر کند و بدون اجازه کاربر آن را نصب کند.

در حالیکه ممکن است بسیاری از این روش به روز رسانی راضی باشند، بسیاری نیز ممکن است به دو علت این روش را مناسب ندانند. یکی این که هر به روز رسانی به سود رایانه شما نبوده و ممکن است مایکروسافت همانند دیگر کمپانی‌ها آپدیت نامناسبی را ارائه کند و دیگری مصرف شدن حجم اینترنت.

اگر اینترنت شما حجمی می‌باشد می‌توانید در قسمت تنظیمات ویندوز گزینه‌ی حجمی بودن اینترنت را انتخاب کنید و ویندوز 10 متوجه می‌شود که زمان نامناسبی برای آپدیت کردن می‌باشد. اما اگر مایکروسافت آپدیتی نامناسب را منتشر کرد باید چه کار کنیم؟

دو راه حل برای این سوال ارائه شده است. راه حل اول نصب نرم افزاری مخصوص است که به تازگی منتشر شده و از آپدیت‌‌های اتوماتیک ویندوز 10 که نامناسب می‌باشند جلوگیری می‌کند و راه حل دوم System Restore می‌باشد.  همانطور که می‌دانید System Restore به طور پیش فرض بر روی ویندوز 10 غیر فعال می‌باشد و شما می‌بایستی در ابتدا این قابلیت را فعال کنید. با فعال شدن System Restore حتی اگر مایکروسافت آپدیتی نامناسب را منتشر کند به راحتی می‌توانید به حالت قبلی ویندوز برگردید بدون آن که دچار هرگونه مشکلی شود. فعال کردن این ویژگی بسیار آسان بوده و ما توضیح آن را برای شما نوشته‌ایم.

آموزش فعال کردن System Restore در ویندوز 10

کافیست در منوی جستجوی کورتونا در ویندوز 10 عبارت System Protection را تایپ کنید. سپس عبارت Create a restore point Control panel برای شما ظاهر می‌شود. بر روی این گزینه کلیک کنید و صفحه تنظیمات به شما نشان داده می‌شود. بر روی گزینه‌ی Configure. کلیک کنید و بعد از آن کافیست گزینه‌ی Turn on system protection را فعال کنید.

در قسمت پایین نیز شما شاهد عبارت  Disk Space Usage هستید که برای کارآیی بهتر می‌توانید آن را در حالت حداکثر فضا قرار دهید. بنابراین System Restore فعال شده و شما می‌توانید به طور کامل از آن استفاده کنید.